Billeje i Siena

, Siena
, Siena

Siena i Toscana – oplev Italien og Toscana med billig billeje

Ud over tårnene i Siena, San Gimignano og Chiantis vingårde har Siena-provinsen i Toscana skjulte landsbyer; en egen identitet og kunstskatte. Det er oplagt at bestille en billig billeje hvis du skal holde ferie i Toscana og besøge Siena, efter manges mening en af de smukkeste byer i Italien. På billeje.info kan du bestille biludlejning i alle byer i Italien og naturligvis også i de forskellige lufthavne der ligger i regionen Toscana. De mest benyttede lufthavne er Pisa lufthavn og Firenze lufthavn, men du kan også med fordel flyve til Rom eller Bologna. Siena er en chiaroscuro, lige fra den stribede marmorkatedral til tunnelagtige gyder, den pragtfulde Campo og det sort-hvide byvåben. Byen er med sine himmelstræbende tårne i sandhed en gotisk by. Mens Firenze er kækt horisontal, er Siena knejsende vertikal; mens Firenze har store torve og maskuline statuer, har Siena skjulte haver og romantiske brønde. Firenzes kunst betyder perspektiv og fornyelse, mens kunsten i Siena er følsom og konservativ. Siena ses ofte som den feminine baggrund for Firenzes maskulinitet.

Siena provinsen i Toscana

Når man nærmer sig om aftenen, ligner Sienas tårne ”fakler, som er de sidste, der dør i nattens aske”. Federigo Tozzi, den mest sienesiske af alle forfattere, roste også byens strålende kvindelighed. Selv om dagen varmer de rosafarvede teglstens glød de trange gyder og stenbuer. Shell-koncernens poetiske motto kunne godt henvise til Campo, centret i Sienas liv ”det er korallens røde farve, som brænder i mit hjerte”.
Trods det feminine ry har Siena et tydeligt ry for at være krigerisk, dette næres af belejringer, misundelse bystaterne imellem og dysterne på palioen. Gennemsnitsborgeren fra Siena er slet ikke en æterisk nymfe à la Botticelli, men sorthåret, tæt og mørklødet. Det er kun i sienesiske malerier, teatralsk bleghed er normen.

I tråd med den sienesiske mystik er byens oprindelse svøbt i myter om ulve og helgenmartyrer. Efter sagnet er byen grundlagt af Senius, Remus’ søn; derfor er hunulven den ældste del af byens symbol. Sankt Ansano bragte kristendommen til det romerske Siena, og skønt han prompte blev smidt i et kar med varm tjære og halshugget, har han efterladt sig en del mysticisme, der kan spores gennem heglerne Sankt Katerina og Bernardino og frem til vor tids Madonnakult. Kirkens magt blev brat og dramatisk afsluttet, da befolkningen rejste sig mod kirkerådet og grundlagde en republik i 1147. 1100-tallet markeredes af en voksende kappestrid mellem Siena og Firenze, hvor guelferne fra Firenze ofte vandt over ghibellinerne fra Siena.

Siena overlever krigen

Kort efter gik byen, i modsætning til provinsen, til modstand mod de fascistiske embedsmænd. I juli 1944 omringede de franske og de amerikanske tropper Siena og tvang byen til at overgive sig uskadt. General Monsambert instruerede soldaterne om ”ikke at smide granater i Siena, eller I vil blive skudt”. Byarkivet i Palazzo Piccolomini giver en billedlig fremstilling af Sienas historie ved hjælp af illuminerede manuskripter og malerier. Der er en indskrift på byporten, som lyder ”Siena åbner sit hjerte for dig endnu mere end porten er”. Men denne åbenhed er kun en illusion. Siena viser alle stor gæstfrihed, men ikke fortrolighed. Denne afstandtagen skyldes contradaernede 17 bykvarterer der repræsenterer selvstændige byer i Siena. Udviklingen har medført, at byen er uimodtagelig både for indflydelse samt ros, og den tager sig af sine egne fra fødsel til død. Sieneserne foretrækker at arbejde for de lokale patriarkalske arbejdsgivere som f.eks. Monte dei Paschi fra 1472, der kaldes ”verdens ældste bank” og byens fader. Forandring er bandlyst i byen; traditionel jordbesiddelse, finansspekulationer, handel og turisme virker mere tiltrækkende end ny teknologi og industri. Byen har gjort en dyd ud af konservatismen; de strenge middelalderlige servitutter beskytter byens huse; turismen kører på lavt blus, og byen er tilbageholdende med hensyn til at bygge nye hoteller; de gamle familiefirmaer som Nanninis kageforretning har haft en blomstrende handel med byens borgere. Det er en by, som har en landsbys psykologi og en nations storhed.
Alle veje fører til Campoen, Sienas muslingeformede torv. Hen på eftermiddagen ligner det et teater efter dagen i bymurens skygge og på dunkle gårdspladser. De besøgendes øjne fanges hurtigt af torvet med de rosafarvede mursten og springvandet, der forestiller Sienas ulv og Palazzo Pubblico, det ærværdige rådhus der krones af det slanke Torre del Mangia. Rådhuset, der er bygget i 1310, er et gotisk mesterværk med lyserøde teglsten og sølvgrå travertin. Alle spidsbuerne krones af balzanaen, Sienas sort-hvide emblem der symboliserer mysterierne omkring Jomfru Maria og hendes rene liv. Tårnet er opkaldt efter sin første klokkeringer, Mangiaguadagna, ”ødelanden”, og flankeres af et kapel, som blev bygget efter pesten som taksigelse. Sienas rådhus siges at have været en væsentlig inspirationskilde for arkitekten Martin Nyrop, da han tegnede Københavns nye rådhus i 1889. I Palazzo findes Museo Civico, hvor Simone Martini, Duccios efterfølger, måtte skabe sit mesterværk to gange, idet han først malede det på en mur, der var bagsiden af et fugtigt saltlager. Hans Maestá er en poetisk fremmaning af Madonna på en filigranagtig trone. Maleriet har en virkning som en gobelin, ikke ulig det franske billedtæppe Jomfru Maria og Enhjørningen. De dæmpede blå, røde elfenbens farver giver det en gennemsigtig sødme. Martini genkalder Giottos perspektivopfattelse, men han iklæder sin æteriske Madonna gennemsigtigt tøj og skjuler hendes åndelighed bag blændende udsmykning. Lige overfor hænger Martinis berømte Guidoriccio, den storagtige condottiere i harlekinmønstret dragt, som gengives på kalendere og panforte-æsker. Skønt sieneserne nægter det, så er dette berømte kunstværk fra 1300-tallet sandsynligvis et 1400-tals maleri, der skjuler Martinis original. Eftersom borgerne i Siena var bange for et militærkup i 1318, ville det også have været mærkeligt at bestille et portræt af en officer til rådhuset. I næste rum findes et ægte verdsligt mesterværk, Ambrogio Lorenzettis Den Gode og den Dårlige Regerings Virkninger, der er malet i 1338 som en noget idealiseret tribut til nimandsrådet. Realismen i fortællingen, ansigtsudtrykkenes livagtighed giver allegorien en kraft, der påvirker beskueren emotionelt. En vis, gammel mand er symbol på fællesskabet, mens et kludetæppe af pæne marker, tamme vild-svin og travle folk, der luger, antyder orden og velstand. Den dårlig regerings hjemsted er virkelig trøstesløst, som det ligger der hærget af en djævelsk tyran med Sienas ulv ved fødderne.
Set oppefra danner fiskebensmønstret i Campoens brolægning ni forskellige nuancer af lyserødt, som leder tanken hen på Noveschior, ”de ni”. Her ventede Sienas borgere på nyt om Montaperti, om den spanske belejring og om tyskernes deportation af byens jøder. I 1980 prædikede pave Johannes Paul 2. på samme sted, hvor Sankt Bernardino fordømte hekseri, overtro og den sienesiske republiks magt. Kirke og stat er smukt repræsenterede, Mangia-tårnet og domkirkens klokketårn kan kigge på hinanden fra samme højde.

Billig billeje i Toscana

Der kunne skrives mange artikler om Siena og regionen Toscana, og du kan her på billeje info læse om andre byer i Toscana hvor du kan bestille billig billeje og tage på oplevelser på egen hånd. På Billeje.info samarbejder vi med CarTrawler og AutoEscape som sammenligner priser på billeje i Toscana og i andre byer og lufthavne i Italien. Vi ønsker dig god fornøjelse med at finde en billig billeje og god ferie i Toscana i Italien

Læs mere om billig billeje i Toscana

Find den billigste lejebil i Siena Find Billeje her --> Sammenlign priser her